SENDU DIHATIMU RINDU DIJIWAKU (episod 3)

Episode 3




Kring!..Kring!..Bunyi jam loncengnya.
"Adoii! Bising la.."katanya.
Lalu dimatikan suiz jam lonceng tersebut yang menganggu tidurnya.


Didalam tidurnya,dia teringat bahwa dia ada satu interview di sebuah syarikat yang terletak di tengah-tengah pekan Kuala Lumpur.
"Haa!omg!pukul berapa nie? sambil mencapai jam loncengnya.
"oow Tuhan!8.30!"
Lintang pukang Lisya bangun dan menyiapkan diri.


Lisya hanya mengenakan baju kurung moden berwarna hijau muda,terdapat sedikit sulaman bunga di bahagian tengah dada dan lengannya.Disimpulkan rambutnya yang panjang menjadi seperti sanggul,lalu ditepekkan beberapa kali bedak serbuk ke mukanya.
Cepat-cepat dia mencapai beg tangan jenama bonia yang berwarna coklat cair diberikan oleh kamal ketika hari jadinya dahulu.Diisikan dengan handfone dan dompetnye sahaja.Dikendung resumenya untuk dibawa ketika temuduga.
Laju saja langkahnya,hampir tersungkur ketika ingin menuruni anak tangga rumahnya.
Memang Lisya terlambat ketika itu.


"Mak! ooh Mak! Lisya nak keluar dah ni ye...Lisya dah terlewat ni mak!"
Mak?! mana pulak mak aku nie gomelnye sambil memakai kasut tingginya.
Nanti-nanti la jumpa..Hatinya berkat-kata setelah tidak melihat kelibat mak nya itu.
"mak,bye2..lisya jalan dulu ye.hati-hati mak kat rumah."


Lisya segera berjalan menuju ke arah perhentian bas dan teksi.Jarak dari rumahnya ke perhentian tersebut hanya la 80meter sahaja.


"Pakcik,tolong hantar saya ke Syarikat Mega ye??cepat sikit ye??


"Baik2,silakan nak.."


Nasib baik keadaan jalan tidak jem,lagipun tidak jauh dari rumahnya untuk ke syarikat tersebut.
Setelah sampai,dia membayar tambang mengikut meter teksi.Tersenyum pakcik teksi tu melihat gelagat Lisya yang agak kelam kabut ketika itu.


"Kenapa hati aku ni berdebar-debar semacam je?Releks la hati dan jantungku "..
 Dia cuba menenangkan hatinya yang resah sambil menunggu lif tiba.


"Cik Alisya Atishah,sila masuk"terdengar suara seorang wanita memanggilnya.
Bingkas dia bangun dan menuju ke arah bilik tersebut.
Langkahnya terhenti dikala hanya ada satu orang yang sedang duduk di kerusi dihadapannya tetapi membelakanginya.


"Alisya Atishah Binti Shamil,Kenapa kamu lewat?"
Terdengar suara seorang lelaki muda.


"Saya..., ummm.. saya... Tersekat-sekat suaranya.Lisya sedar akan kesalahannya itu.


"Kenapa?Bukankah pihak kami telah menetapkan tarikh dan waktu?
kenapa tidak datang bagaimana yang telah dijanjikan?kenapa lambat?"
Agak tegas sedikit lelaki itu berkata-kata.


"Maafkan saya Tuan,saya memang tidak sengaja"
.katanya dengan nada yang perlahan.


"Belum kerja lagi dah buat masalah,macam mana nak jadi pekerja yang berdisplin ni?"
Sambil memusingkan kerusinya kehadapan untuk melihat wajah si Lisya.


Lisya terdiam dan hanya menundukkan wajahnya.Tetapi Lisya cuba memberanikan diri untuk menatap wajah lelaki yang baginya agak sombong itu.
"Mereka pun saling bertentangan mata,
Laju saja lisya menundukkan semula wajahnya.

"Hahahaha..
Tiba2 lelaki itu ketawa dengan kuat.
"Alisya2..dari mana saja la kamu ni..?Saya nak awak pergi toilet lepas interview ye...Tengok muka awak tu ye cik Alisya Atishah.."
Lelaki itu menyambung tawanya bagaikan ingin terguling-guling lagatnya.

"Aley,,saja la tu nak ngorat aku la tu..ayat je tu"...=.=
hatinya berkata.


Bagus juga awak ni ..bijak dan cemerlang dalam semua matapelajaran".
Alisya mempunyai segulung Diploma jurusan IT.


"Saya akan lantik awak terus ke jawatan tersebut memandangkan kelulusan awak ni sangat baik.Jadi tak perlu lah saya menimbang atau mencabut undi.So awak boleh kerja di sini start esok ok..(sambil tersenyum melihat Lisya yang masih tertunduk.)
Lelaki 30 tahun itu sebenarnya sudah jatuh hati apabila terpandang wajah gadis itu yang sesungguhnya memang manis.Kulitnya yang putih dan gebu membuatkan Tengku Iskan rasa ingin saja menerkamnya.


"Terima kasih encik," katanya perlahan sambil bangun menuju keluar dari bilik tersebut.


"Cik Alisya Atishah,Jangan lupa pergi toilet !"
 Lelaki itu teriak kecil kepada lisya sambil ketawa nakal.


"Isshh.. ada-ada je la orang tua tu,apa kena gan muka aku ni?nak kata tak lawa,ramai pulak jejaka-jejaka menanti aku..Ke hidung aku dan tertinggal kat rumah?
(sambil meraba-raba hidungnya)
"ade je lagi ni.."



Setelah lisya masuk ke toilet,alangkah terkejutnya..
"Mak!,,kenapa semua ini terjadi kepada ku?mengapa mesti begini?ya Allah Ya Tuhan ku..
memang malu lah aku macam nie..!
(sambil terbayangkan gelak tawa lelaki itu)
Cepat-cepat ia memadamkan bedak yang kelihatan bertompok2 dimukanya..
"Grr...Malu-malu!!..dah macam tepung goreng dah!
(Lalu dia pun melangkah keluar daripada office tersebut)





(continue next episode)

No comments:

Post a Comment